13 desember 2005

Trafikk-kultur
er et ord som ikke finnes på spansk. Eller i allefall er det et ukjent begrep.
For et par måneder siden ble jeg påkjørt av en mopedist i et fotgjengerfelt i Avenida de Mijas. Føreren var en voksen mann på en relativt ny moped, eller moto som det heter her. Men lært seg å kjøre hadde han ikke og kunnskap om trafikkregler hadde han ikke. Og disse tohjulingene er livsfarlige. Her kan man få kjøpe og kjøre moped fra man er 14 år og det er ingen opplæring ennet enn det selgeren gir. Dvs. man lærer hvor man fyller tanken og hvordan kjøretøyet startes. I tillegg er det tillat med passasjer på mopeden. Man kan jo selv tenke seg en 14-åring uten trafikkopplæring og med kompisen eller kjæresten bakpå.... Hjelm er påbudt, men den brukes bare de dagene politiet har "hjelmkontroll" og da klarer det seg med en simpel ridehjelm, for hjelm er hjelm. Og de kjører med den løst oppå hodet med remmene flagrende og da spør jeg meg selv, de har kanskje ingen hjerne som er verd å beskytte?
På den tiden jeg hadde bestemt meg for å flytte hit til Spania, tenkte jeg på å ta med meg en av bilene ned. Men så ble jeg klar over hvor billige biler faktisk er i dette landet, ofte ikke mere enn en tredjedel av prisen i Norge, så da var det jo idioti å ta med seg en gammel bil hit. Etterhvert ble jeg også klar over hvordan spanjolene kjører..... de har Europas aller verste ulykkesstatistikk og kjører vettløst. Disse menneskene som er høflige og vennlige, hyggelige og imøtekommende endrer totalt karakter når de sitter bak et bilratt. Tuter med hornet, hytter med nevene, viser finger, skriker ut gjennom vinduene og er rett ut sagt ufine. Gassen har bare to stillinger, på eller av, dvs full gass når man kjører, uansett hvor og ingen respekt for trafikkreglement. Nei, jeg ville ikke utsette meg for slike ubehageligheter, så jeg valgte å være uten bil.
Jeg har kommet til at denne oppførselen i trafikken må skyldes manglende kunnskap om bilkjøring i det hele tatt. Ja, at de rett og slett er usikre og derfor blir unødvendig stresset. Når jeg observerer hvordan det kjøres, så mener jeg å avsløre stor mangel på grunnleggende kunnskaper. Det ser ut til at det eneste de har lært skikkelig, er lukeparkering. Der imponerer de meg, det kan vi ikke like godt i Norge. Men ærlig talt, så synes jeg at svært mange av spanjolene kan lukeparkere bilen sin for aller siste gang.

Nada mas

Ingen kommentarer: