09 desember 2005


Dette er Stavseth på Midtsandan i Malvik Kommune. På dette stedet vokste jeg opp, i allefall de første 10 årene av mitt liv. Bildet er et fotografi av et maleri som min onkel Bjørn malte. Selv om jeg bodde der bare i 10 år, så er det mange minner knyttet til stedet. Hvepsen som stakk meg inne i øret, fallet fra taket på mastua, steinen i hodet (fra min søster som var uheldig med et kast) og ikke minst da jeg kjørte meg av på en gammel trehjulsykkel og fikk et sår på låret. Arret er fortsatt synlig etter 55 år! Men jeg husker også jula i stua. Varmen og juletrelysene som ikke var elektriske. Duften av pappas sigar! Duften av hjemmelaget surkål! Og nissen som kom, og løftet hele ansiktet opp da pappa tilbød øl, tenk han drakk bakom ansiktet! Ølet ja, det var tomtebrygg og jeg tror det var to ulike typer, en for voksne og en for barn.
Jeg tror ikke jeg var mere enn 5 år første gang jeg var med pappa på fotballkamp. Vi hadde ikke bil, men jeg satt bakpå sykkelen til Hommelvik. Det var visst en viktig eller stor kamp, for jeg hadde aldri sett så mange mennesker på en gang. Av fotballkampen husker jeg ingen ting, men jeg husker at det var en tilskuer som ble båret av banen på båre.
Da jeg sju år gammel begynte i skolen, fikk jeg en kamerat, Jan Halvdan, som bodde inne i militærleiren etter tyskerne. Der var det mye spennende etterlatenskaper fra herrefolket. En gang etter skoletid dro vi ut på fisketur i en gammel tysk gummibåt. Den var litt råtten så vi måtte pumpe inn luft stadig vekk og øse vann nesten like ofte. Selv om det var vinter, så var det da fint vær, men det ble visstnok prompte nedlagt forbud mot tilsvarende eksperimenter da foreldrene våre fikk rede på hendelsen.

Nada mas.

Ingen kommentarer: