09 januar 2006


Tanger den gamle byen med sin brogede historie.

På en vandring la jeg merke til et gammelt hotell under oppussing, Hotel Cecil. Guiden vår mente at dette heller burde rives. Men jeg begynte å tenke på dette navnet og visste at jeg hadde lest om stedet for ikke så alt for lenge siden. Slik det for øyeblikket så ut, egnet det seg ikke for fotografering så jeg måtte nøye meg med andre motiver. Spanias store forfatter Benito Pérez Galdós, - av mange regnet som nr. to etter selveste Cervantes, bodde en tid på dette hotellet. Herunder et telegram fra 1904 :

Hotel Cecil

Tangier, Morocco

Telegraphic Address

«Cecil, Tangier»

19 Octubre 1904

Señor Don Isaac Toledano.

Tetuán.

Mi querido amigo: El ilustre escritor español Don Benito Pérez Galdós tiene el proyecto de ir a pasar unos días en Tetuán con objeto de completar algunos datos para su futura producción Aita Tetauen (sic). Yo escuso recomendarte al portador porque su nombre es suficiente para un entusiasta como tú. Sirva pues ésta solamente como presentación, en la seguridad que yo tengo de que harás por mi respetable amigo cuanto puedas para que su estancia en ésa le sea grata y útil su paso por la santa ciudad de Sidi Saidi.

Un abrazo de tu buen amigo

Ricardo Ruiz

Dette bildet er fra 1914, jeg antar det var omtrent slik hotellet så ut også i 1904. Men tilbake til tankene om at jeg mente å ha lest om dette hotellet for ikke så lenge siden og da må det være i "Den Blinde Mannen i Sevilla" av Robert Wilson. Det er en meget spennende krimroman hvor mye av handlingene foregår i Tanger og Sevilla. Robert Wilson beskriver ofte stedene så godt at man kjenner seg igjen om man har vært der selv.
Det er flere forfattere, malere og andre kunstnere som over tid har hatt opphold i Tanger. Den siste kjente norske er prinsessegemalen Ari Behn, men jeg tviler på at han bodde på Hotel Cecil, - eller var det nettopp det han gjorde?

Det beste og skjønneste ved en reise opplever man hjemme: dels før, dels etter. Sigmund Graff


Nada mas.

Ingen kommentarer: