04 januar 2006


PROHIBIDO FUMAR
(Røyking forbudt)

Ja, så kom da røykeloven med sine innskrenkninger omsider også til Spania. Men det er vel den som kom til Norge for omtrent 30 - 35 år siden? Man kan ikke røyke i ofentlige bygninger på andre steder enn der det er tydelig merket at røyking er tillatt. Spisesteder skal ha røykfrisone eller soner bestemt for røykere. Barer eller spisesteder under 100 kvadratmeter er untatt fra bestemmelsene, der kan innehavere selv bestemme om det skal røykes eller ikke.
I mellomjula så jeg i nyhetene på TVE1 (det tilsvarer NRK1 i Norge) en reportasje om en liten bar som hadde avstemming blant sine faste kunder om de skulle være røykfri eller ikke. Vel, kundene stemte for en røykfri bar hvilket førte til at innehaveren av nabobaren fluksens bestemte seg for å ha en røykebar.... Men nå er jo ikke dette noe stort problem her på solkysten, størstedelen av året kan man jo tilbringe tiden utendørs da de aller, aller fleste barer og spisesteder har bord utendørs året rundt. Jeg vil iallefall gjerne nyte kaffen min sammen en røyk fortsatt. Og da kom jeg på det at selv om vi kaller det å gå på bar her i Spania, så betyr ikke det at man går for å drikke alkohol. Man kan like gjerne drikke kaffe, ta et par tapas, vann eller annet drikke, f.eks brus, øl, vin, eller tinto de verano. Det er heller uvanlig at folk drikker annen alkohol til daglig....

Helt øverst til høyre er det bilde av en sigaretteske med et marihuanablad på. Og det var dit jeg ville. Man strammer inn på tobakksrøykinga i Spania, men jeg ser ikke at det gjøres noe med marihuanaen. Her kan man sette seg i full offentlighet og rulle seg en "rev" uten at det er noen som løfter så mye som på et øyenbryn. Que pasa?

Nada mas

Ingen kommentarer: