23 november 2008

KRISEN

Jeg hadde egentelig ikke tenkt å skrive noe som helst i helga, men så hadde jeg for lite hvitløk. Det var en akutt hvitløkskrise om jeg kan si det slik. Det er søndag og de vanlige butikkene er stengte. Butikk-krise. Men har finnes alltid råd, bare 3-400 meter nede i gata finner vi Super-Carly, et lite supemarked som holder åpent hver dag, så det ble å rusle ditned. Jeg liker egentelig ikke å shoppe der for grønnsaks- og fruktdisken er under enhver kritikk, tør ikke tenke på hvor store overskrifter det hadde blitt om denne butikken var underlagt det norske Mattilsynet... Men nå skulle jo jeg bare ha kvitlauk ("Ita Kvitlauk!" sang Henning Sommero - og det har han rett i!) og den klarer seg som regel på egen hånd uansett butikkforhold. Ja, det gjorde den og så var det brått slutt på hvitløkskrisen for min del.
På skrå over gata for Super-Carly finner man en bar som heter Come y Calla, som rett og slett betyr "Eta og Tistill" på trøndersk ("spis og hold kjeft" på annet norsk)! Innehaveren het Juan og iblant stikker jeg innom og låner avisene hans. De får jeg låne for 1,30€ og da får jeg flaske øl for at jeg er så snill og leser avisen hans. Den ene avisen heter Marca og skriver om sport og om den krisen Real Madrid er i. Selv om de vant en kamp i går, så er det nok krise, for de fikk et heldig mål og motstanderne, bunnlaget Recreactivo de Huelva, ble fradømt poeng, så krisen er der fortsatt.

Nok om det, den andre avisen er SUR, den største dagsavisen her i Andalucia. Også her er det krisen som hele tiden preger oppslagene - - og en artikkel ga meg litt usikker vond smak, - den forteller at her på kysten (Costa del Sol) er en av tre spanjoler arbeidsledige. Litt lenger ned i artikkelen kommer det:... av de som har arbeide på kysten, er en av tre innvandrere.... Jeg følte et gufs og syntes jeg hørte et 80 år gammelt spøkelse i kulissene.

Jo, jeg synes dette var ekkelt men nå gjelder det at våre politikere holder tunga rett i munnen og styrer unna slike skjær.

Nada mas.

Ingen kommentarer: