18 november 2008

HELSEVESENET i SPANIA

Ser og hører ofte at folk fra gamlelandet syter og klager over helsevesenet og det som hører til. Nå skal jeg fortelle litt om hvordan det er her i Spania.
Sammenlignet med Norge så er Spania et fattig land.
Jeg er registrert som pensjonist (minusvalido - et forferdelig ord) og jeg har derfor gratis lege og medisiner. ALLE medisiner som legen skriver ut resept på er 100% gratis uansett hvor mye jeg bruker.
Søndag kveld satt vi på en bar i Fuengirola da jeg plutselig kom på at jeg hadde lite igjen av medisinen min og måtte bestille time hos legen. Dette foregår på den enkle måten at jeg sender en SMS til et nummer som er felles for hele Andalucia, med mitt personlige Seguridad Sosial-nummer som referanse. (Seguridad Sosial er omtrent det samme som det som var Trygdeetaten i Norge.) Få sekunder senere får jeg svar om at jeg har time til min fastlege i Las Lagunas tirsdag kl.15.50.
Så enkelt... og jeg var der i god tid i dag og gikk ut fra legen fire minutter før jeg egentelig hadde time.... og det er en svært så hyggelig lege, hun slenger med et lite kyss når jeg går derfra. Det er ganske vanlig at man i telefonen avslutter samtalen med "Un beso" (et kyss), men hun gjør det fra bak skrivebordet..

Apoteket er rett over gata, reseptene er skrevet inn i et datasystem koblet til apotekenes datanett, - krute greitt!

Folk i Norge har faktisk grunn til å klage...

Hoy, nada mas.

----------------
Now playing: Eric Clapton - Pretending
via FoxyTunes

Ingen kommentarer: