15 mai 2008


Pangasius Hypophthalmus!

Godt og vel hjemme i Spania igjen må jeg tenke tilbake til mitt besøk på ICA-butikken på Torgkvartalet i Stjørdal. Der fant jeg en av mine favorittfisker i fryseren... PANGA! Det er en mallefisk som oppdrettes i Vietnam og som vi kan kjøpe i ferskfiskdisken her i Spania. Alldeles nydelig mat selv foir nordmenn som er veldig godt vant med god fisk! Og selv i Norge kostet den bare det halve av hva norskprodusert fisk koster..... Egentelig burde det ringe i noen alarmklokker, fiskerinasjonen Norge blir utklassert av Vietnam, både på pris og kvalitet! Og det på hjemmemarkedet i Norge!

Men nå er det kanskje slik da at Ola Dunk, han tør ikke prøve noe annen fisk enn den han kjenner fra før..... Men jeg skal love dere alle at Panga er en fantastisk god fisk, og så godt som 100% benfri! Til og med barna vil elske den...fra første stund, - - jeg synes den er best stekt eller grillet, rene snacksen!

Nada mas.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Husker du prisen? ICA er jo ikke akkurat noen billigkjede...

Randi

Mare Nostrum sa...

Jeg er ganske sikker på at det var litt under 43 kr for en kilo... og jeg stusset, den er jo dyrere her i Spania, ca 6€ pr kilo... men det er i ferskvaredisken da.

Anonym sa...

NOK 39 for kiloen på Rema. Reklame i posten med oppskrift. Akkurat nå har jeg fisk i fryseren, men skal nok prøve Pangasius.

NOK 18 for nydelige reker, så det ble en STOR pose som ligger på tining nå. Ikke store, men du verden for en smak!

Randi

Mare Nostrum sa...

Oki, da steker du litt Panga og lager en salat med isberg, søt mais, litt piña (hva heter nå det på norsk?)..og reker! En liten håndfull "håndknuste" valnøtter i salaten.... "Salsa Rosa" eller balsamico etter eget ønske. Kokte poteter er godt til dette, men del potene i to og kok de med skallet på og godt med salt, da blir de nydelige.

Anonym sa...

For det første; jeg spiser ikke stekt fisk. For det andre; søt mais? Neitakk! Dessuten har jeg alltid ratatouille til mine middager. Fisk som kjøtt. Poteter kommer over dørstokken min kun når jeg har middagsgjester som absolutt MÅ ha poteter. Og da blir det ovnsbakte potetbåter, gjerne marinerte. Mandelpoteter er utmerket til dette. Eller fransk gourmetpotet som jeg akkurat nå ikke husker navnet på. Kokte poteter har jeg ALDRI likt.

Det var fantastisk å reise rundt på vårt kontinent i 1966. De serverte noe som de kalte pommes frites! Hadde vi ikke hørt om det i Norge på den tiden ;-) Etter 16 dager med sorten, sto jubelen i taket da vi spiste middag i Danmark på vei hjem til gamlelandet. Da fikk vi kokte kartofler. Nam-nam, for de fleste. Jeg kan fortsatt spise pommes frites på restaurant, men kan ikke si at begeistringen for den type poteter har vært like stor siste 10-15 årene.

Helt til slutt, et lite spark til deg: Husker ikke hva piña er på norsk, liksom... Nå må du ikke bli slik som norske sjømenn 60- og70-tallet. Etter noen turer på blåmyra glemte de "morsmålet" og blandet skipsengelsk med norsk. Det blir for dumt!!!! lol


Randi

Mare Nostrum sa...

Ler meg i hjel, nesten... ooo hooo, må trekke det jeg har igjen av pust!

Jeg kan bare ikke huske hva piña heter på norsk... akkurat nå er det helt borte! Det er noe helt borte i veggene.. akkurat som Pomelo som på norsk heter Grapefrukt... grape er jo druer???

Men jeg synes at fisk er best stekt, fritert eller a la plancha. Nåja, grillet er også bra!

Nei, jeg kan faktisk ikke huske hva piña heter på norsk... selv om det er ganske vanlig, til med nord for sinsenkrysset.

Liv sa...

Fornøyelig dialog her! Kokte poteter er ikke bare kokte poteter, da. Her har vi en som heter Mona Lisa. Den er bare såååå vidunderlig god! Den er vidunderlig god samme hvordan den tilberedes. Kanskje er den aller best når man lager potetstappe med litt fløte og smør....... og serverer den med stekt bacon og stekt løk. Da heter det "Brennende kjærlighet".

Forøvrig er ikke hermetisert mais noen höjdare for absolutt alle, men har man egen kokk som imponerer med kreativitet og entusiasme og serverer meg maten hver dag, så ignorerer man ingrediedienser fra blikkboks, så lenge de er få. Man fryder seg heller over det som virkelig er storartet.

I dag har kokken fri og vi skal spise på en kafé i nabolaget. Jeg skal ha calamaritos - dvs. helstekte bittesmå blekksprut. Det er også nydelig!

Anonym sa...

Du har rett Liv; dialogen her er fornøyelig. I alle fall for deltakerne... Hva andre mener "skiter jag i".

Mmmm, fruta del mar. Havets frukter. Så vakkert på spansk. Sjømat blir liksom ikke det samme. Calamaritos. Que bueno! Kalles også chipirones. Fikk servert chipirones flere ganger på Villa Hansy. Innrømmer at jeg var litt skeptisk første gang. Salpicon de mariscos er også en av favorittene mine.

Tilbake til språkproblemene.
Piña skal fortsatt få stå ubesvart. lol

Pomelo er "søskenbarn" til grapefrukt. Toronja er vel det samme som pomelo. Slik har jeg i alle fall fått det forklart på Mallorca. Nydelig frukt, men pga medisin kan jeg ikke spise grapegrukt. Synd. Grapefrukt er forresten en krysning av appelsin og pomelo. Navnet er jo også en direkte oversettelse fra engelsk.

Liv; så heldig du er som har egen kokk! Koster det mye å engasjere en kokk i Andalucia? Deltid, formoder jeg. Det blir vel billigere!

Ha en fortreffelig fin aften. Ooops, det har blitt natt!


Randi

Anonym sa...

Kjøpte Panga på Europris i dag.Pris kr. 49.- pr- kg - ski9nn og benfri. I Spania er den ganske dyr.
Fikk den stekt til middag i dag i smør. Servert med salat. Meget bra, men kanskje litt bløt. Neste gang vil jeg salte den med grovsalt og la den ligge i 10 min for deretter og skylle av aaltsaltet. Så er den klar til steking. Bon apetitt
Reidar